با آغاز سال تحصيلي جديد، بار ديگر حجم زياد مطالب درسي به بسياري از دانش‌آموزان استرس وارد کرده است. اغلب دانش‌آموزان از اين موضوع شاکي هستند که با اينکه ساعت ‌هاي طولاني درس مي ‌خوانند، باز هم ايام امتحانات که مي ‌رسد، مقدار زيادي درس نخوانده دارند. عده ‌اي هم از مشکلات تمرکز گله مي ‌کنند و نمي ‌توانند مسائل حاشيه ‌اي را موقع درس خواندن از ذهن ‌شان خارج کنند. ريشه‌ ي اين مشکلات به عادت‌ هاي بد دانش ‌آموزان در درس خواندن بر ‌ميگردد. خوب درس خواندن به اينکه چند ساعت در طول روز درس مي ‌خوانيد، بستگي ندارد، بلکه با مهارت چگونه درس خواندن در ارتباط است.


همه ما استرس هاي شب قبل از امتحان را تجربه کرده ايم. اگر در طول سال تحصيلي درس خوانده باشيم اين اضطراب ها کم تر خواهد بود اما براي کساني که خواندن را به ثانيه 90 واگذار مي کنند هميشه اين سوال پيش مي آيد که شب امتحان چگونه درس بخوانيم؟ در ادامه به چند تکنيک مهم جهت درس خواندن صحيح براي امتحانات ميپردازيم.


با ذهن آماده به سراغ درس خواندن برويد


با ذهن آماده به سراغ درس خواندن برويد.png


براي يافتن پاسخ سوال چگونه براي امتحانات درس بخوانيم؟


اول ذهن‌ تان را آماده کنيد. اگرچه مي‌ توان درس خواندن را فعاليتي لذت ‌بخش يا فرصتي براي يادگيري دانست، اما بسياري از دانش ‌آموزان به درس خواندن به عنوان يک وظيفه‌‌ ي اجباري نگاه مي ‌کنند. اين در حالي است که پژوهشگران يافته اند، چگونه به سراغ انجام کاري رفتن، به اندازه‌ ي خود انجام کار اهميت دارد.


گاهي اوقات نميتوانيد ذهن ‌تان را براي درس خواندن آماده کنيد. شايد با دوست چندين ساله ‌تان بگومگو کرده ‌ايد يا مشکلي در خانواده داريد يا شايد هم پروژه‌ي خيلي مهمي براي انجام داريد. در اين موقعيت ‌ها توصيه مي ‌شود دور درس خواندن را خط بکشيد، چرا که درس خواندن در چنين شرايطي چيزي جز پريشاني حواس نخواهد بود. در عوض، زماني به سراغ درس خواندن برويد که تمرکزتان به هيچ چيز ديگري جز خود درس معطوف نباشد.


موقع درس خواندن به چيز هاي مثبت فکر کنيد و مهارت‌ ها و توانايي‌ هايتان را ياد بياوريد.


به عاقبت کار اميدوار باشيد. از جملات اميدوارانه استفاده کنيد: شايد کمي دير شده باشه که برسم همه‌ ي جزوه رو بخونم، اما از همين حالا هم که شروع کردم، احتمالا مي ‌رسم بيشترش رو تا روز امتحان تموم کنم. نتيجه‌ ي ناخوشايندي که در يک امتحان گرفتيد، قرار نيست هميشه در همه‌ ي امتحانات ديگري هم که قرار است در عمرتان بدهيد، تکرار شود.  خودتان را با ديگران مقايسه نکنيد، چرا که اين کار معمولا باعث مي‌ شود احساس ناخوشايندي در مورد خودتان پيدا کنيد.


در مکان مناسب درس بخوانيد


درس خواندن در کتابخانه


گاهي دانش ‌آموزان مکاني را براي درس خواندن انتخاب مي ‌کنند که واقعا مناسب تمرکز کردن نيست. مکان‌ هايي که حواس‌ تان را به چيز ديگري جز درس خواندن معطوف مي ‌کنند، موجب کاهش کيفيت يادگيري مي ‌شوند.


کتابخانه، سالن مطالعه يا مکاني خلوت در يک کافه‌ از جمله مکان‌ هاي مناسبي هستند که مي ‌توانيد براي درس خواندن در نظر داشته باشيد. در اين مکان ‌ها از نشستن در محلي که پرسر و صدا و شلوغ ‌تر است، خودداري کنيد و در خلوت ‌ترين محل بنشينيد. سعي کنيد هميشه چند مکان مناسب در نظر داشته باشيد. با توجه به اينکه تا پايان دوران تحصيل، مطمئنا به اين چنين مکان ‌هايي جهت درس خواندن نياز خواهيد داشت، پس حتما يک مکان ايده‌آل براي اوقات مطالعه‌ خود فراهم کنيد.


وسايل مورد نيازتان را جا نگذاريد


سعي کنيد وسايلي را که حتما مورد نيازتان هستند، جا نگذاريد. اگر کتاب‌، برگه‌ يا ساير منابع مورد نيازتان را جا بگذاريد، مدام مجبور مي ‌شويد براي آوردن‌ شان در رفت ‌و آمد باشيد و اين يعني فقط وقت تلف کردن.


سرنوشتار مطالب را يادداشت کنيد 


نوشتن سرنوشتار مطالب به شما کمک مي ‌کند، هر مطلبي را که ياد مي ‌گيريد به اطلاعات جزئي ‌تر تقسيم کنيد. بسياري از افراد وقتي مفاهيم مشابه را کنار هم قرار مي ‌دهند، راحت ‌تر مي ‌توانند مطلبي را که خوانده ‌اند، موقع امتحان به خاطر بياورند. يادتان باشد نوشتن سرنوشتار مطالب فقط در صورتي به بهبود يادگيري کمک خواهد کرد که به زبان و شيوه‌ ي خودتان نوشته شود، چرا که هر فردي اطلاعات را به شيوه‌ ي خودش قطعه ‌بندي مي ‌کند.


قطعه ‌بندي به شيوه‌ ي گردآوري و ساماندهي اطلاعات اشاره دارد. پس اگر از روي يادداشت‌ هاي ديگران کپي مي ‌کنيد، حتما نوشته‌ هايشان را به زبان خودتان برگردانيد و مفاهيم را به شيوه ‌ي خودتان ساماندهي کنيد


همچنين افرادي که چندين حس از حواس پنج‌ گانه‌ ي خود را هنگام درس خواندن به کار مي ‌گيرند، سريع ‌تر مي ‌توانند مطالبي را که ياد گرفته ‌اند به خاطر بياورند. به همين دليل در درجه‌ ي اول به يادداشت ‌نويسي توصيه شده است. پس سعي کنيد مفاهيم را در قالب کلمات و جملات خودتان بازنويسي کنيد تا بهتر در ذهن ‌تان باقي بمانند. وقتي خودتان را براي يک امتحان مهم آماده مي‌کنيد، بهتر است کلمات را با صداي بلند بيان کنيد تا گوش‌ تان هم بشنود و به اين ترتيب، حس شنوايي ‌تان را هم در درس خواندن به کار گرفته باشيد.


از روش‌هاي کمکي حافظه استفاده کنيد (بازي‌هاي حافظه)


بازي ‌هاي حافظه و ابزار هاي يادآور روش هايي هستند که از طريق برقراري ارتباطات ساده بين کلمات مشترک، به يادآوري اطلاعات کمک مي ‌کنند. گاهي دانش‌ آموزان با قرار دادن کلمات مهم در کنار يکديگر جمله ‌اي نامفهوم مي ‌سازند که حفظ آن خيلي سخت نيست. با به هم‌ چسباندن حرف اول کلمات نيز، مي‌ توانيد يادآوري اطلاعات مهم را آسان ‌تر کنيد. براي مثال کلمه صکادرات. در نخستين جلسه‌ ي آموزش رانندگي به کارآموز گفته مي‌ شود کلمه‌ ي صکادرات را به خاطر بسپارد که يادآورنده ‌ي اقدامات اامي راننده قبل از حرکت وسيله‌ ي نقليه است:


ص: تنظيم صندلي


ک: بستن کمربند ايمني


ا: تنظيم آينه‌ ها


د: خلاص کردن دنده


ر: روشن کردن خودرو و زدن راهنما


ا: آماده کردن دنده ‌ي خودرو براي حرکت


ت: پائين کشيدن ترمز دستي


سعي کنيد عبارت يا جمله ‌اي بسازيد که حفظ کردن آن از به خاطر سپردن اصل اطلاعاتي که مي‌خواهيد ياد بگيريد، آسان ‌تر باشد. به طور کلي، روش ‌هاي يادآور موجب مي ‌شوند به جاي اينکه فقط فهرستي از موارد را به ذهن بسپاريد، قسمت ‌هاي بيشتري از مغز خود را به منظور يادآوري تصاوير بصري و فعال درگير کنيد. هرچه از قسمت‌ هاي بيشتري از مغزتان کار بکشيد، حافظه‌ ي قوي ‌تري خواهيد داشت.


روش ‌هاي يادداشت ‌برداري


روش ‌هاي يادداشت ‌برداري.jpg


گوش دادن خالي به درس بدون اينکه هيچ نقش فعالي در فرآيند يادگيري داشته باشيد، کافي نيست. براي اينکه در هنگام گوش دادن به درس و فراگيري اطلاعات، فقط يک شنونده ‌ي منفعل نباشيد، توصيه ميشود از روش يادداشت ‌برداري استفاده کنيد.


يادداشت ‌برداري به روش کرنل


روش يادداشت ‌برداري کرنل در دهه ‌ي 1950 توسط والتر پاوک، از اساتيد دانشگاه کرنل و نويسنده‌ ي کتاب پرفروش چطور در کالج درس بخوانيم، طراحي شد. روش کرنل به دانش ‌آموزان کمک مي ‌کند مطالبي را که در کلاس آموزش مي ‌بينند، به شکل اصولي يادداشت، تحليل، جمع‌ بندي و بازنگري کنند. اين روش به عنوان يکي از کارآمد ترين روش ‌هاي يادداشت ‌برداري شناخته شده است.


براي شروع، برگه‌ ي يادداشت ‌تان را به سه قسمت تقسيم کنيد. در طول کلاس، نکات مهم را در ستون سمت راستي که بزرگ‌ تر است، بنويسيد. اين ستون به يادداشت مهم ‌ترين نکات درس اختصاص دارد، پس فقط نکات اصلي و جزئيات کليدي مربوطه را بنويسيد. همچنين تا حد امکان از نماد ها، علائم اختصاري و جملات کوتاه استفاده کنيد.


حداکثر يک روز فرصت داريد کلمات کليدي و پرسش ‌هاي درس را در ستون سمت چپ وارد کنيد. کلمات کليدي در هنگام مرور يادداشت‌ ها به درد مي ‌خورند. خلاصه‌ ي درس را نيز در ستون پاييني يادداشت کنيد. در اين قسمت، از مجموعه‌ ي نکاتي که يادداشت کرده ‌ايد، يک جمع ‌بندي مختصر در حدود حداکثر 7 جمله بنويسيد. به کمک اين جمع ‌بندي مي ‌توانيد نکات اصلي درس را راحت ‌تر اولويت ‌بندي کنيد.


روش کرنل در اصل براي دانش‌ آموزان و دانشجويان طراحي شده است تا بهتر بتوانند توضيحات شفاهي ارائه شده در کلاس را يادداشت کنند، اما اين روش در خارج از محيط آموزشي کلاس نيز کاربرد دارد.


در صورتي که هدف‌ تان فقط حفظ کردن خط به خط اطلاعات است و نيازي به تحليل و درک عميق مطالب نداريد، توصيه مي ‌شود از روش‌ کرنل استفاده نکنيد. اين روش اگرچه روش‌ بسيار خوبي براي يادداشت‌ برداري است، فقط زماني واقعا به دردتان خواهد خورد که به تحليل و جمع‌ بندي اطلاعات نياز داشته باشيد.


يادداشت‌ برداري با رسم نمودار درختي


در اين روش، مطالب به شيوه ‌اي واضح و منظم طبقه ‌بندي مي ‌شوند. اغلب دانش ‌آموزان از اين روش به منظور خلاصه ‌نويسي استفاده مي‌ کنند، در حالي که خلاصه ‌نويسي نيازمند تحليل و جمع ‌بندي اطلاعات است. در مواردي که هدف شما از مطالعه فقط به حفظ کردن اطلاعات محدود مي ‌شود، به راحتي مي ‌توانيد مطالبي را که به اين روش طبقه‌ بندي کرده ‌ايد، کاملا به ذهن بسپاريد. در ضمن مي ‌توانيد پرسش ‌ها و کلمات کليدي ‌اي را که هنگام مرور يادداشت‌ ها به ذهن ‌تان مي ‌رسند، در حاشيه‌ هاي برگه ‌ي يادداشت اضافه کنيد.


اما اين روش، اشکالاتي هم دارد. گاهي ساختار محتوايي که مطالعه مي‌ کنيد، قابل طبقه‌ بندي نيست. در نتيجه، اين روش فقط در مواردي کاربرد دارد که با محتواي قابل طبقه‌ بندي سر و کار داشته باشيد. از طرف ديگر، وقتي سرنوشتار مطالب را به روش کلاسيک طبقه‌ بندي مي‌ کنيد، به راحتي نمي ‌توانيد بين اطلاعاتي که به شاخه‌ هاي مختلف تقسيم شده اند، ارتباط برقرار کنيد.


يادداشت ‌برداري به روش جدول ‌بندي


جدول ‌بندي يک روش قديمي است که به سازماندهي اطلاعات کمک مي ‌کند. دسته ‌بندي اطلاعات در ستون ‌هاي جداگانه، مانع تکرار بي‌ مورد اطلاعات و زياده ‌نويسي مي شود.


روش جدول‌ بندي در مقايسه با ساير روش‌ هاي يادداشت‌ برداري به آماده ‌سازي بيشتري نياز دارد. براي شروع، ابتدا چند ستون بکشيد. معمولا 4 رديف ستون کافي است، اما به طور کلي تعداد ستون ‌ها به موضوع يادداشت ‌برداري بستگي دارد. براي هر ستون يک عنوان مناسب انتخاب کنيد. براي درسي مثل تاريخ مي ‌توانيد از اين عناوين استفاده کنيد: تاريخ‌‌ ها، شخصيت‌ هاي معروف، رويداد هاي مهم و اهميت.


تا اين قسمت از جدول را بايد پيش از آغاز درس آماده کنيد تا بتوانيد در طول کلاس، نکاتي را که مطرح مي‌ شوند، در ستون مربوطه يادداشت کنيد. نيازي نيست بنويسيد « جهاني دوم، يک رويداد تاريخي مهم محسوب مي‌شود، بلکه فقط کافي است عبارت «جنگ جهاني دوم را در ستون رويداد هاي مهم وارد کنيد. اين روش از زياده‌ نويسي و تکرار بي ‌مورد اطلاعات جلوگيري مي‌ کند و به همين دليل، اجازه مي‌ دهد همگام با گوينده ‌ي مطلب يادداشت‌ برداري کنيد و عقب نيفتيد. همچنين، مي‌توانيد بين اطلاعات مختلف ارتباط برقرار کنيد.


با استفاده از اين روش مي‌ توانيد مطالبي را که يادداشت کرده ‌ايد، با سرعت بيشتري مرور کنيد. جدولي که به دقت تهيه شده باشد، اطلاعات را به صورت منسجم نشان مي ‌دهد و کمک مي ‌کند راحت ‌تر بتوانيد نکات مهم را به خاطر بسپاريد.


يادداشت ‌برداري به روش تحت ‌اللفظي


يادداشت ‌برداري به روش تحت ‌اللفظي از جمله ساده ‌ترين تکنيک ‌هاي يادگيري است که فقط به مهارت نوشتن نياز دارد. براي يادداشت ‌برداري به روش تحت ‌اللفظي فقط کافي است عين جملاتي را که مي ‌شنويد، بنويسيد. تا جايي که امکان دارد از نماد ها و علائم اختصاري استفاده نکنيد تا از صحبت‌ هاي گوينده ي مطلب عقب نيفتيد. هر بار که گوينده به بحث جديدي وارد شد، ادامه‌ي يادداشت ‌هاي خود را در خط بعدي بنويسيد. بهتر است بين خطوط کمي فاصله بگذاريد تا اگر بعدا خواستيد نکته ‌اي اضافه کنيد، فضاي کافي در اختيار داشته باشيد.


اين روش از بسياري جهات در تضاد با روش جدول ‌بندي است. در يادداشت ‌برداري به روش تحت ‌اللفظي لازم نيست برگه ‌هاي يادداشت ‌تان را قبل از شروع کلاس آماده کنيد يا از محتواي آموزشي خبر داشته باشيد. در صورتي که از صحبت ‌هاي گوينده عقب نيفتيد و بتوانيد کلمه به کلمه‌ ي توضيحات شفاهي ارائه شده را بنويسيد، در نهايت يک يادداشت خيلي دقيق خواهيد داشت. از اين رو، در مواردي که احساس مي ‌کنيد کلمه به کلمه‌ ي صحبت ‌هاي گوينده، پرمحتوا و ارزشمند است، به روش تحت ‌اللفظي يادداشت ‌برداري کنيد.


يکي از اشکالات يادداشت ‌برداري به روش تحت ‌اللفظي اين است که چون همه ‌ي اطلاعات را در قالب جمله و پشت سرهم مي ‌نويسيد، درجه ‌ي اهميت نکات مختلف مشخص نيست و نوشته ‌هاي ‌تان سازماندهي خاصي ندارند. پس لازم است در سريع‌ ترين زمان پس از پايان کلاس، دستي به سر و روي يادداشت‌ هاي‌ تان بکشيد. اين روش در مواردي که از روي منبعي مثل کتاب يا فايل صوتي ضبط شده يادداشت ‌برداري مي ‌کنيد، کاملا بيهوده است. در يادداشت ‌برداري از روي کتاب به روش تحت‌ اللفظي، يک بار مجبوريد تمام محتواي کتاب را دست ‌نويس کنيد و يک بار ديگر بايد وقت بگذاريد تا يادداشت‌ هاي خود را به صورت طبقه‌ بندي شده دربياوريد.


انفرادي يا گروهي درس بخوانيد


انفرادي يا گروهي درس بخوانيد.jpg


براي اينکه به اندازه‌ ي کافي تمرين داشته باشيد و نيز خودتان را محک بزنيد، در آزمون‌ هاي آزمايشي شرکت کنيد. در صورتي که امکان شرکت در چنين آزمون‌ هايي را نداريد، خودتان يک جلسه‌ ي آزمون ترتيب دهيد و تعدادي سوال طراحي کنيد يا از شخص ديگري بخواهيد که براي شما سوال طراحي کند. مي‌توانيد از همکلاسي‌ هاي‌ خود هم دعوت کنيد که در اين جلسه‌ ي آزمون شرکت کنند. همچنين وقتي افراد کنار يکديگر جمع ميشوند، مطالب آموزشي بيشتري را به يکديگر منتقل ميکنند.


بسياري از دانش ‌آموزان تمايل دارند به صورت گروهي به همراه دوستان يا همکلاسي ‌ها‌ي خود درس بخوانند. درس خواندن گروهي فقط وقتي بهتر جواب مي ‌دهد که تعداد اعضاي گروه خيلي زياد نباشد، حداکثر 4 يا 5 نفر کافي است. بهتر است همگي اعضاي گروه، همکلاسي و به لحاظ استعداد تحصيلي، هم‌ سطح باشند. شما مي‌ توانيد مطالب درسي را فصل به فصل مرور کنيد و در پايان هر فصل از هم امتحان بگيريد. همچنين مي ‌توانيد يادداشت‌ هايي را که در کلاس نوشته‌ ايد، با يکديگر مرور کنيد و مطمئن شويد هيچ نکته ي مهمي را جا نينداخته‌ ايد.


با برنامه‌ ريزي درس بخوانيد


اگر مي‌خواهيد ببينيد چگونه براي امتحانات درس بخوانيد، اول بايد نظم و برنامه‌ ريزي را فرا بگيريد. خيلي‌ ها فکر مي‌کنند درس خواندن فعاليتي است که نيازي به برنامه ‌ريزي ندارد و هر وقت که هيچ کار ديگري نداشتند مي ‌توانند درس بخوانند. اگر براي اوقات درس خواندن خود درست مثل برنامه‌ ي کلاسي، زمان‌ بندي داشته باشيد، در طولاني ‌مدت خواهيد ديد درس خواندن چقدر براي شما آسان ‌تر مي‌ شود. به اين ترتيب، ديگر مجبور نيستيد همه‌ ي مطالب را لحظه‌ ي آخر در مغز خود جا کنيد.


در هر صورت بايد براي درس خواندن در طول ترم، يک برنامه‌ ي زمان ‌بندي مشخصي داشته باشيد. بعضي ‌ها هر روز و برخي ديگر هفته‌ اي يکي دو بار درس مي خوانند. اينکه چند بار در طول هفته درس مي ‌خوانيد اهميت زيادي ندارد، بلکه فقط سعي کنيد طبق يک برنامه‌ ي منظم جلو برويد.


به خودتان استراحت و جايزه دهيد


اگر به درس خواندن به عنوان يک وظيفه ‌ي اجباري يا يک فعاليت سخت نگاه مي ‌کنيد، طبيعي است که از درس خواندن فراري باشيد. اما مي ‌توانيد با پاداش دادن به خودتان، درس خواندن را به فعاليتي مفرح تبديل کنيد. مسلما 4 ساعت بي ‌وقفه درس خواندن حوصله‌ ي هر کسي را سر مي ‌برد. در عوض، هر يک ساعت به خودتان 5 دقيقه استراحت دهيد و چيزي بخوريد. معمولا خوردن يک ميا‌ن ‌وعده‌ ي خوشمزه، ادامه ‌ي درس خواندن را تحمل ‌پذير و لذتبخش ‌تر مي‌ کند.


متعادل باشيد


حفظ تعادل زندگي در دوران تحصيل، کار چندان آساني نيست، اما اگر بتوانيد تعادل بيشتري در زندگي خود برقرار کنيد، امورات زندگي براي شما آسان ‌تر مي‌شود. مثلا اگر همه‌ ي وقت‌ خود را به گشت و گذار اختصاص دهيد، تعادل زندگي شما به آساني به هم مي ‌ريزد. وقتي زندگي شما از تعادل خارج شود، انجام فعاليت‌ هايي مثل درس خواندن سخت ‌تر مي‌‌ شود. نه اينکه مجبور باشيد فقط درس بخوانيد، بلکه برعکس با خانواده و دوستان‌ خود خوش بگذرانيد و به علائق غيردرسي‌ خود هم برسيد، فقط مهم اين است که تعادل را رعايت کنيد.


سالم غذا بخوريد


به سلامت جسمي خود توجه داشته باشيد. مثلا مرتب ورزش کنيد و سالم غذا بخوريد. قدم زدن تا مدرسه، انتخاب خيلي خوبي است، اما به شرط اينکه پياده ‌روي‌ تا مدرسه، يکي دو ساعت طول بکشد. ويتامين‌ ها و گياهان دارويي اگرچه فايده‌ هاي زيادي دارند و شايد به طور موقتي کمکتان کنند، اما به هيچ ‌وجه نبايد به عنوان جايگزين وعده ‌هاي غذايي منظم و ورزش روزانه مصرف شوند. به عبارت ديگر، ويتامين ‌ها و گياهان دارويي، مکمل رژيم غذايي روزانه هستند نه جايگزين آن. گفته مي‌شود گياهان دارويي از جمله جينکو، جينسينگ و گوتو کولا در تقويت توانايي ‌هاي ذهني نظير تمرکز، هوشياري و هوشمندي تاثير بسزايي دارند، اما اين تاثير کاملا نسبي است. بعضي ‌ها به اشتباه فکر مي ‌کنند اگر اين مواد دارويي را مصرف کنند، ديگر لازم نيست زياد درس بخوانند.


محيط کار تميز و مرتب


محيط کار تميز و مرتب.jpg


شايد هرج و مرج منجر به خلاقيت بيشتري بشود، اما يک دفتر کار بهم ريخته کمکي به انجام بهتر کار ها نمي‌کند.


افرادي که ميز کار مرتبي دارند، کمتر خسته مي ‌شوند و وقفه ‌هاي کاري کمتري دارند. نتايج پژوهشي که در هاروارد منتشر شده، نشان مي‌ دهد که دفتر کار تميز و مرتب باعث مي‌شود افراد زمان بيشتري را معادل 1.5 برابر، به تحصيل بپردازند. شايد در ميان به‌هم ‌ريختگي‌ ها احساس راحتي بيشتري کنيد اما محيط نامرتب و بي‌ نظم مانع بزرگي براي درس خواندن است.


اولويت بندي کار ها


براي رسيدن به بيشترين بهره ‌وري بايد درباره ‌ي انتخاب ‌هاي خود دقت کنيد.



  1. متناسب با توانايي ذهن خود عمل کنيد


ما نمي‌ توانيم در کل روز با يک سطح انرژي درس بخوانيم. هنگامي‌ که بيشترين انرژي را داريد بر فعاليت‌ هاي مهم درسي خود تمرکز کنيد و زماني که خسته ميشويد به کار هاي کم ‌اهميت مثل چک کردن پيام ها بپردازيد.



  1. از عواملي که باعث تعويق کار ها مي‌شود اجتناب کنيد


براي اينکه بتوانيد روي فعاليت‌ هاي مهم و ضروري تمرکز کنيد بايد از برخي امور بگذريد. مثلا هفته ‌اي يک بار ايميل هاي خود را چک کنيد. اين روزها هيچ رخداد مهمي را در ايميل ارسال نمي‌ کنند.


خوابيدن به اندازه


طبيعي است که براي داشتن يک روز مفيد بايد خواب شبانه‌ ي خوب و کافي داشته باشيم. اما کم‌ خوابي و خواب بيش از اندازه به يک اندازه مخرب و مضر هستند. به اندازه‌ ي کافي بخوابيد.


خواب خوب شبانه پشتيبان عملکرد هاي مغز و حافظه‌ ي شماست. چيزهايي که ياد گرفته ‌ايد بدون خواب کافي در ذهن ‌تان نمي‌ مانند. خواب ناکافي تمرکز شما را تضعيف مي کند و بيقراري‌ شما را افزايش مي‌دهد.


شب قبل از امتحان به جاي مرور نهايي مطالب سعي کنيد خواب خوبي داشته باشيد. به علاوه، به ياد داشته باشيد مدت زماني که مغز شما مي ‌تواند بدون استراحت درست عمل کند محدود است.


ورزش کردن


ورزش نه تنها سلامتي را تقويت مي ‌کند بلکه باعث افزايش کارايي مي شود. ومي ندارد خود را با حرکات سنگين بدنسازي خسته کنيد، يک پياده‌ روي ساده هم جواب مي ‌دهد.


سبک يادگيري خود را شناسايي کنيد


يکي از تجربيات خوب و لذت ‌بخش خود را که در آن به خوبي درس پس داده ‌ايد در نظر بگيريد. ببينيد آن زمان چطور درس خوانده ايد. از چه روشي استفاده کرده‌ايد که به اين نتيجه‌ ي موفق دست پيدا کرده ‌ايد. موارد زير را هم در نظر بگيريد:


کجا بوديد؟ هوا گرم بود يا سرد؟ روشن بود يا تاريک؟ موسيقي گوش مي‌داديد؟ چه نوع موسيقي‌اي؟ صداهاي ديگري هم در محيط بود؟ چه زماني از روز مشغول مطالعه بوديد؟ صبح؟ بعد از ظهر؟ يا شب؟ موقع مطالعه راه مي ‌رفتيد يا نشسته بوديد؟ آيا مشغول خوردن يا آشاميدن بوديد؟ زنگ تفريح هم داشتيد؟ چه مدت يک باردر طول زنگ تفريح چه مي ‌کرديد؟ تنها مطالعه مي ‌کرديد يا همراه فرد يا گروهي ديگر؟


راهکار هاي تقويت درک مطلب و روش ‌هاي مطالعه


از دانش ‌آموزان، دانشجويان و حتي کارمندان برخي مشاغل انتظار مي رود حجم زيادي از متون مختلف را مطالعه کنند. روش صحيح مطالعه ‌ي متون در اين قبيل موارد با زماني که متني را به منظور سرگرمي مطالعه مي‌ کنيد، متفاوت است. هدف مطالعه ‌اي که فقط از روي سرگرمي باشد، صرفا غرق شدن در دنياي داستان و مطلع شدن از پايان يک ماجراي خيالي است. اما زماني که پاي مطالعه‌ ي متون درسي مي ‌نشينيد، بايد از مهارت بالايي در درک مطلب برخوردار باشيد. مهارت درک مطلب عبارت است از توانايي تمرکز و مطالعه‌ ي روان متني که در دست داريد. اين مهارت فقط با تمرين مداوم و البته در طول زمان به دست مي ‌آيد. در ادامه به راهکار هاي تقويت درک مطلب و روش هاي مطالعه ميپردازيم.


راهکار هاي تقويت درک مطلب


راهکار هاي تقويت درک مطلب.jpg


براي اينکه بتوانيد محتواي متني را که مي ‌خوانيد بعدا به راحتي به خاطر بياوريد، بايد قبل از هر چيزي متن مورد مطالعه را خوب بفهميد. برخي راهکار هاي تقويت مهارت درک مطلب عبارتند از:


روش مطالعه‌ ي فعال کمک ‌تان مي‌کند از زماني که به مطالعه اختصاص مي‌ دهيد، بيشترين بهره را ببريد. در اين روش بايد با متني که مطالعه مي ‌کنيد، تعامل داشته باشيد. مثلا حين مطالعه‌ ي متن از خودتان سوال بپرسيد يا نظرتان را درباره‌ ي نکات مختلف متن بيان کنيد. همچنين بايد به دنبال مفهوم اصلي درس بگرديد و سپس سعي‌ کنيد اطلاعات و شواهدي را که در زيرمجموعه ‌ي مفهوم اصلي قرار مي‌ گيرند، در داخل متن جستجو کنيد.


وقتي درباره‌ ي موضوعي مطالعه مي‌ کنيد که درک اطلاعات آن راحت نيست، سعي کنيد متن را با سرعت آرام مطالعه کنيد.


تمرکز کافي به ويژه در موضوعات سخت درس ، تاثير بسزايي روي کيفيت درک مطلب خواهد داشت. براي اينکه حواس ‌تان کمتر پرت شود، بهتر است در يک محيط آرام مطالعه کنيد.


وقتي مدتي طولاني بي ‌وقفه و بدون استراحت مطالعه کنيد، درک مطلب براي‌ شما دشوار تر خواهد شد. پس در فواصل زماني معين مطالعه کنيد تا ذهن شما خسته نشود.


براي اطلاعات بيشتر به سايت زير مراجعه کنيد


hamrahetahsili.ir



چگونه براي امتحانات درس بخوانيم؟

مشاوره و برنامه ريزي درسي

مشاوره و برنامه ريزي درسي

مي ,درس ,کنيد ,ي ,روش ,خواندن ,درس خواندن ,را به ,را که ,يادداشت ‌برداري ,داشته باشيد ,توضيحات شفاهي ارائه ,کنيد يادداشت ‌برداري

مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

موسسه حرف آخر یارا کلیپ بانک لینک های دانلود فیلم ، دانلود سریال و دانلود آهنگ میباشد. ویرا فناور hamnashin ticketkishthelastmoment گروه آموزشی درس تربیت بدنی آموزش و پرورش طبس forsoroush دانلود کده shokufehing